Belang van groente en fruit. Niet alleen zijn groente en fruit belangrijk voor de vezels en de vitamine, maar ook vanwege de mineralen.

De pH in ons lichaam hoort te liggen tussen de 7,35 en 7, 45. Dit is een functie van de mineralen in ons lichaam. Ze zorgen voor een evenwicht tussen zuur en base, om allerlei systemen goed te laten werken. De basische mineralen zijn onder andere calcium, magnesium, kalium en natrium. De zure mineralen zijn oa. chloor, fosfor, zwavel en stikstof. Dit verklaart dus al dat een zuurproduct niet altijd voor een lagere pH in het lichaam zorgt.

Om die zuurgraad van het bloed binnen deze nauwe grenzen te houden, heeft het lichaam een reserve voorraad om veranderingen op te vangen. Eiwitten en rode bloedkleurstof kunnen hiervoor gebruikt worden, maar ook de calcium- en magnesiumvoorraad vanuit de botten. Zuurvormende voeding is doorgaans vlees, vis, ei, kwark, kaas, noten en granen. Maar ook frisdranken leveren veel zuren in de vorm van fosfor. De waterrijke groenten en vruchten bevatten zeer veel basen.

Bewegen speelt een essentiƫle rol bij het afvoeren van zuren, ook een lage buikademhaling zorgt er voor dat koolzuur wordt uitgescheiden.

Bij een overmaat aan zuren kunnen deze opgeslagen worden in weefsels zoals in de spieren, het bindweefsel en de gewrichten. De elasticiteit van de weefsels en de doorbloeding nemen hierdoor af. Klachten kunnen ontstaan variƫrend van hoofdpijn, vermoeidheid, spier- en gewrichtsproblemen. Tevens is het risico op ontstekingen groter.

Twee ruime porties groenten en twee tot drie stuks fruit per dag compenseren de zuren uit vlees, vis ei, noten, zaden. Overig zuurmakende producten zullen minimaal geconsumeerd dienen te worden.